Monte Rosa – Mont Blanc skialp (19.-24.5.2016)

monterosa-7Závěr skialpové sezony …
Opět ve stejném složení jako loni ve Vysokých Tatrách, Radek a Viki. A čím tu sezonu zakončíme? V plánu byl přechod Hoch Tirol, ale bohužel nevycházelo nám počasí, ani časově nám to nevycházelo (zavřené chaty, já se účastnil P.D.G., pracovní zaneprázdnění zúčastněných…), tak nakonec se rozhodlo pro skialp túry a sjezdy z Mont Blancu a Dufourspitze (Silbersattel, Nordend), samozřejmě pojedeme na počasí.

V půlce května začínají být luxus podmínky v Alpách, nový sníh, periody stálého slunečného počasí. Tak vyladíme termín; prvně se jedeme aklimatizovat na Monte Rosu, Mont Blanc si domlouváme společně ještě s další skupinkou. Věříme že to klapne, termín stanovujeme na 20-24. května.

den 1.): Strašidelná jízda přes Furkapass, nekonečných 12 hodin, nocleh 40 km před Zermattem ve vesnickém hotelu je pro nás vysvobozením …
den 2.): Budíček brzo ráno, první lano na Klein Matterhorn jede v 8.30, to bychom mohli dát …, bohužel menší problémy s vybavením nás o hodinku zdrží. Přesto jsme brzo před polednem pod Poluxem v sedle, dáváme nádherný sjezd ledovcem Schwarztor pod Monte Rosa hutte, trochu bloudíme mezi séraky, ale na chatu dorážíme včas. Funguje už jen winterraum, který není žádná sláva. Nefunkční hajzl, neteče voda a je plno. Spaní v postelích ze sanitky pod igelitovými povlaky není žádný med, a to máme vstávat ve tři ráno …
den 3): vstáváme brzo, za světla čelovek vyrážíme po ledovci Monte Rosa směrem na Silbersattel, jde to parádně, sněhu je dost. Jiná káva než v létě pěšky. Nejsme sami, kdo má stejné úmysly, před námi šlapou tři skupinky, za námi jedna německá. Ta italská (dva skoro důchodci) je velmi silná, předbíhá všechny a šlapou stopu ve 20 číslech prašanu, chlapci šikovní. Od výšky 4000 m je už slušná kosa, ne nadarmo se říká, že Monterosagletscher patří k těm nejstudenějším. Díky velké mase ledu a západní orientaci.
Před polednem jsme v sedle, rozhodujeme se, že lyže zde necháme a vystoupáme krátkým traverzem na vrchol Nordend, třetí nejvyšší vrchol Evropy (4.609m). Při výstupu máme mírně pod mrakem, ale na samotném vrcholu se dokonale nebe vyčistilo, teď už nás čekal jen famózní zjezdík 1.800 výškových metrů ze sedla k chatě. Prašan, prašan, a pak pěkný jarní firn k chatě. Dále pak na Gornergletscher. Odtud už po svých na vláček do stanice Rotenboden.

Unaveni a plni dojmů si dáváme v Zermattu vytoužená piva, osmahlými ksichty zapadáme do místní komunity Indů, nocleh a následující den odjezd domů …
PS: bohužel, předpověď pro nadcházející dny je špatná, takže druhou část akce, výstup a sjezd Mont Blanku odkládáme na příště. Zimo, díky za tě.

Příspěvek byl publikován v rubrice guide se štítky , , , . Můžete si uložit jeho odkaz mezi své oblíbené záložky.